Érzékenyítő program az alsó tagozaton

A foglalkozásról készült képeket megtekinthetik itt.

A Motiváció Alapítvány iskolai foglalkozásai 

A Motiváció Alapítvány 2003-ban megkeresett 230 budapesti általános iskolát, hogy osztályfőnöki órák keretében olyan gyakorlati órákat tartson a diákoknak, ahol játékos formában próbálhatják ki, hogy milyen kerekesszékben ülve egy akadálypályán végigjutni, ahol zsámolyokat kerülgetve, majd egy billenőrámpán átjutva egy rövid időre megtapasztalhatják, hogy milyen érzés és milyen nehézségekkel jár kerekesszékben ülve élni.
A gyerekek kipróbálják a látássérültek életét imitáló játékokat is, ahol bekötött szemmel a látásuk helyett a többi érzékszervüket használva kell megkülönböztetni és felismerni különböző tárgyakat, például kis dobozkákba tett apró tárgyakat (például: rizs, cukor, aprópénz, gémkapocs, mogyoró, bab) rázással a hangjuk alapján. A játékaink sokfélesége lehetővé teszi, hogy mindenféle korosztály számára hasznos és érdekes órákat tartsunk. Az általános iskola alsó és felső tagozatán kívül középiskolásoknak is szoktunk érzékenyítést tartani, sőt szívesen vesszük, amikor a tanárok is kipróbálják a játékokat és részt vesznek a programunkban.
A tapasztalati órákat követően lehetőség van elméleti órákon is részt venniük a gyerekeknek, ahol interaktív formában beszélgetünk a fogyatékosság típusairól, az egészségmegőrzésről, a sérült emberek speciális igényeiről (például a segítségnyújtás kapcsán, illetve a segédeszközöket illetően).
Célunk, hogy ilyen élményekkel gazdagodva a gyerekek egyre inkább természetesnek vegyék embertársaik másságát és megismerve a különbözőségeket egyre inkább a hasonlóságokra tudjanak koncentrálni. Lehetőségük van felismerni, hogy némi kis odafigyeléssel sokat tehetnek a nehézségekkel élő emberek életének megkönnyítéséért és hogy mekkora szükség van az akadálymentesítésre, hiszen „saját bőrükön” tapasztalják meg a nehézségeket.

Lőrincz Andrea, a Motiváció Alapítvány munkatársa

A Motiváció Alapítvány foglalkozásai a Kőbányai Kada Mihály Általános iskolában

A 2017/2018-as tanévtől kezdve iskolánkba háromszor látogatott el a Motiváció Alapítvány érzékenyítő programja. A két év alatt nagyon sok kisgyerek vett részt a foglalkozásokon.

A találkozások célja és üzenete, hogy az alsó tagozatos kisgyerekek nyitottságára alapozva, megismertesse őket a fogyatékossággal élő emberek jelenlétével az élet minden területén.

Az alapítvány egyik lelkes munkatársával, Lőrincz Andreával, - aki születésekor agyvérzést kapott - régi kapcsolatot ápolunk. Voltam olyan szerencsés, hogy taníthattam a nagylányát. Az anyuka minden iskolán kívüli osztályprogramra elkísért minket. Időnként megállt a csoport, hogy bevárjuk, segítettünk neki, ha olyan terepen haladtunk át, ami számára nehézséget okozott. Nagyon büszke voltam Fanni osztályára, hogy nyitottan, toleránsan, empatikusan és nagy-nagy szeretettel voltak kis osztálytársuk édesanyja iránt! Ők voltak az első osztály, akiknek megszerveztük az érzékenyítő programot. Később Andiék minden későbbi osztályomhoz, és több alsós csoporthoz is ellátogattak, maradandó élményt okozva a gyerekeknek.

Az integráció miatt, a kicsik az iskolában is találkozhatnak sérült emberekkel. Akár osztálytársaik is lehetnek különleges kisgyerekek.

Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek természetesen fogadják a másságot, és a rászorulóknak tényleges segítséget tudjanak nyújtani.

A találkozások előtt beszélgetéssel készítjük fel az osztályokat a foglalkozásra. Meghallgatjuk a gyerekek eddigi tapasztalataikat, élményeiket.

Az órát tartó felnőttek szeretettel, és hozzáértő módon, gyakorlottan állnak a gyerekekhez. Nyitottan, nagy tapasztalattal, azonnal kapcsolatot alakítanak ki vendéglátóikkal! Kedves, barátságos, mosolygós vendégeink, oldott hangulatban tartják a foglalkozást. Az alsós korosztálynak megfelelő, érdeklődésüket felkeltő, értelmükre ható, belőlük empátiát kiváltó játékokkal nyernek tapasztalatot a kicsik, egy –általuk eddig kevésbé ismert- világról.

A játékok között a legnépszerűbb a kerekes székes közlekedés. Nemcsak a bóják között kell ügyesen közlekedni, hanem, egy hátizsákból, zsámolyba kell tenni egy kugli figurát, vagy labdát. Itt megtapasztalják diákjaink, a kerekes székes közlekedés nehézségeit, az ügyességet, figyelmet igénylő játék közben.

Azt is kipróbálhatják, hogy mekkora erővel, figyelemmel kell tolni társukat a kerekes székben ahhoz, hogy irányban maradjanak, haladjanak, és ne boruljanak fel!

A szájjal festés, a letakart szemmel való gyurmázás, mosolyt csal tanulóink arcára! Kreatív képek, munkadarabok készülnek kéz, illetve, szem használata nélkül.

A fehér bottal való közlekedésben a kicsik, egymás segítségével haladnak. Játékosan elsajátítják, hogy egy valódi szituációban, hogy tudnak segítséget nyújtani egy látássérültnek.

A cipőfűző befűzése, puzzle-kirakása letakart szemmel, szintén egy kedvelt játék. Ügyességet, odafigyelést igényel.

Érdekes feladat, amikor a szaglásuk segítségével azonosítanak illatokat, hallás alapján párosítanak össze hangokat, illetve tapintással határoznak meg, párosítanak össze különböző anyagokat a gyerekek.

A gyerkőcök figyelmesen meghallgatják az utasításokat, és azokat követve próbálják minél ügyesebben elvégezni a feladatokat. Minden alkalomra jellemző, az oldott hangulat, barátságos, vidám légkör.

A viszontlátás reményében köszönünk el egymástól a foglalkozások végén! J

Az alapítványról rengeteg információ olvasható a honlapjukon: http://www.motivacio.hu/

Boross Zsuzsanna, a Kőbányai Kada Mihály Általános Iskola pedagógusa, a program iskolai koordinátora